Tobago Cays

Az itteni szigetek természetvédelmi parkként üzemelnek, ahol rengeteg állat találhat magának biztonságos fészket. Természetesenafókuszban a víz alatti világ védelmét helyezték, de a szigetek meseszép vegetációja és érdekes faunája is mutatja: tényleg vigyáznak a helyre.

Érkezést követő napunkat egyből az egyik közelebbi sziget felfedezésével kezdtük, onnan pedig úgy gondoltuk, miért ne edzenénk kicsit, ússzunk át a másikra.
A pandemic miatt annak ellenére, hogy csúcsszezon van, senki nincs itt, ami azt jelenti, hogy egész szigetek lehetnek csak a miénk.
Bátorral pucéran homokgolyó csatázunk és napozunk a parton. Úszkálunk, szerelmesek vagyunk. Mostanában óriási békét érzek a szívemben. Mindent elfogadtam. Társak vagyunk, nem ellenségek. Együtt pedig csodálatos dolgokat vihetünk végbe.

Erre a felismerésre a mostanában növekvő számú barátaink segítettek ráébredni.

Matt-el és Suzanne-al vacsoráztunk óriási katamaránjukon. Te jó ég, de király ez a hajó, nagyon otthonos.
Három gyereket neveltek fel, míg a világot járták és 35 éve házasok. Már megismerkedésünk óta figyeltem azt a jellegű finoman olajozott csapatot, amit ők ketten alkotnak együtt.
Megkérdeztem, mi a titkuk.
"Mikor összeházasodtunk, mindeketten ugyanazt az esküt tettük a szeretteink előtt: annak szenteljük az életünket, hogy a másikat boldoggá tegyük. Ezt az esküt minden nap betartjuk.
Tiszteljük egymást mint külön, egyedi személyiség. A tisztelet és a figyelem a legfontosabb. Persze ha valami nem tetszik, vagy nézeteltérés adódik, megbeszéljük és kompromisszumot kötünk.
Az elköteleződés szintén nélkülözhetetlen.
A közös álom pedig olyasmi, ami motiválja ezt az egészet."

Remek este volt.

Reggel motoszkálásra és hangos csivitelésre ébredtem. Új háziállataink elkezdték csipegetni a száradásra kitett házikészítésű kókuszcsipszet.

Imádom a madarakat. Főleg ezeket a kis pofátlanokat. Lassan ideszoktatom a sziget összes madarát a hajóra. Már csak csipog és táncol nekem egyet. Tudja, hogy utána jutalom jön.

Újabb edzésbe vetettük magunk. A korallzátonyokhoz ugyanis ki kell valahogy mennünk. Másnak ugye dingije van, 16 lovas motorokkal, nekünk ezzel szemben az egész virorláshoz jár egy 8 lóerős, 20 éves yamaha motor, ezzel nem tudunk kimenni.
Szóval hogy jutunk ki?
Táv: 1,5 km
Közlekedési eszköz: rojtosra szakadt szuper kajak, többszörösen újra ducktapelt kajakevezővel és egy kenu evezővel szerény személyem számára.
Körülmények: erős, szigetek közti szembeáramlat, kellemesen be-becsapdosó hullámokkal, 25 csomós szembe széllel 😍

Út közben hogy-hogy nem, kiszakadt a kajak, úgyhogy megálltunk pihenni egy útba eső szigeten és összehaverkodtunk a szárazföld királyaival, az iguánokkal.

Egy kis baleset viszont nem tántorít el minket. Gyerünk nézzük meg azt a víz alatti csodát!

Eleveztünk a bójákig és belevetettük magunkat egy új világba.
A burjánzó korallzátonyok közt úgy nyüzsögnek a halak, mint az utca emberei egy hatalmas metropoliszban. Néhány hal úgy viselkedik, mintha egy világot és annak szabályait nem ismerő kisgyerek fantáziájából pattant volna ki. A moonfish teste, ami úgy néz ki, mint egy fél hold, vertikálisan nyújtott, de úgy úszik, mintha elforgatták volna 90°-al, a hát és hasúszóit szinkronizáltan, jobbra-balra mozgatva.

Nekem a Tökalsó című reeendkívül igényes vígjátékból ismerős az oroszlánhal, ami itt egy invazív faj, ezért a sok korlátozás ellenére ezt a halat - Tobago Cays-en ugyan nem, de a többi szigeten - bárhogy levadászhatod.

Homárt szintén szabad fogni, de csak bizonyos méret fölött és a hasa alján lévő ikrák létét/nem létét is le kell ellenőrizni, hiszen a lányokat nem bántjuk!
Az egyik korallzátony kifejezetten a teknősök védelmére fokuszál: teknős vizsgáló rezervátum. A szabadban együtt úszni velük egészen más élmény, mint nézni őket az állatkerti akváriumban. A lehető legminimálisabb energiabefektetéssel szállnak tova egy pillanat alatt.
Elbűvölő lények.

Ilyen repülő tünemény a rája is. De őnekik van egy morcos kisugárzásuk is mellé, meg persze az a hosszú tüskés farok is rendre fegyelmez.

Jó ez az érzés. Amikor tudod, hogy nem te vagy a Jani! Persze az itteni ragadozók még mindig inkább elkerülik az embert mikor meglátják, de azért mikor az első 1 méteres barakudát vettem észre magam mellett, akkor lepörgött bennem, mekkora sebet ejthet egy ekkora hal és persze ő sem a teliszájas barátságos mosolyáról ismerszik meg. Amolyan antropomorf módon egy rossz kedvű főnökre emlékeztet, aki csak azt várja, hogy elronts valamit, hogy levezethesse a felgyülemlett feszkót rajtad. Jobb nem a környéken lenni 😳
Éppen ezt követően gondoltam rá, hogy még nem is láttam cápát. Milyen dolog ez? Karib-szigetek cápa nélkül? Nem mintha lenne egy listám, vagy ilyesmi, de azért gondoltam érdekes élmény lehet.

Az volt.
Vigyázz mit kívánsz!
Bátor elkószált, mert sokkal gyorsabban úszik az áramlatokkal szemben, a békalábaival, mint én.
Az egyik korallzátony takarásából jött elő jó 1,5 méteres barátom. Máris tudtam, hol a helyem: a lehorgonyzott kajakban, kint a vízből.
Rég úsztam ilyen gyorsan.
Öt perc kajakban töltött remegős sokk után összeszedtem magam, ezek a jószágok nem bántanak engem.
Ne légy gyáva Katalin, inkább keresd meg Bátort!
Később kiderült, ő még utána is indult a cápának, az meg menekült előle...

Két éjszakát fizettünk ki (15€), úgyhogy másnap reggel egy kis kirándulás után, megterveztük az utat Union Island fele.

A hely sok-sok szabálya és lényege mind egy fele mutat:
ne vigyél el semmit és a lábnyomodon kívül semmit ne hagyj itt!

Mi azért mégis elviszünk egy két gyünyörű szívet melengető emléket magunkkal.
Szerencsésnek érezzük magunkat, hogy ilyen csendes, érintetlen és békés időszakban lehettünk itt.

Megjegyzések

1. Szia! Üdítő dolog itt a pLandémia közepette ilyen szép dolgokról olvasni, ilyen szép képekben gyönyörködni. Megnéztem a Youtube videót is. Azért itt sem panaszkodhatunk, most egy kis faluban vagyunk a Bükki Nemzeti Park mellett, az ablakomból épp a lemenő nap visszfényét nézem a szemközti hegygerincen, no nem a Karib tengeren, de ez is szép, és a madarak itt is gyönyörűen dalolnak, és fütyörészek én is!

1. Szia, oh hát persze, Magyarország természete - főleg az a sok Nemzeti Park - gyönyörű! Mindegy hol vagyunk, ez a csoda ott van a karibi korallokban és a kerti hóvirágokban is ❤️